Księgowość Szczecin: jak zmieni się prowadzenie KPIR w 2026 roku?

Od 1 stycznia 2026 roku w Polsce planowane jest takie dostosowanie przepisów aby prowadzenie księgi przychodów i rozchodów (KPiR) było możliwe wyłącznie w formie elektronicznej.​ Księga będzie mogła być prowadzona przy użyciu specjalnie do tego przeznaczonych programów komputerowych, zgodnych z wymaganiami Ministerstwa Finansów. Możliwe będzie jednak wciąż prowadzenie księgi w sposób tradycyjny- przedsiębiorca będzie mógł wybrać, który sposób bardziej mu odpowiada.

Pojawi się nowy wzór księgi, obejmujący m.in. kolumny z numerem faktury z KSeF i NIP-em kontrahenta, a w związku z tym ulegną zmianie numery kolumn, które dotyczą danego zdarzenia gospodarczego.

Zmiany w zakresie podmiotowym i definicyjnym

🚜 Koniec z osobnym wzorem KPiR dla rolników

Znika możliwość prowadzenia uproszczonej księgi dla rolników osiągających do 10 000 zł przychodu. Od 2026 roku wszyscy podatnicy (w tym rolnicy) będą korzystać z jednolitego wzoru KPiR.

⚖️ Usunięcie definicji pojęć ogólnych

Usunięto definicje które są zdefiniowane w ustawie o PIT lub które są związane ze starym modelem księgowym. Usunięto definicje: biura rachunkowego, przychodu, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, przedsiębiorstwa wielozakładowego.

📄 Nie będzie już indywidualnych zwolnień

Przepis pozwalający Naczelnikowi US zwalniać z prowadzenia KPiR (np. ze względu na wiek lub zdrowie) został uchylony.

👉 zniesiono obowiązek sporządzania dowodów przesunięć

👉 zniesiono obowiązek podpisywania spisu z natury przez osoby sporządzające spis. Spis będzie podpisywany jedynie przez właściciela zakładu (wspólników). Ponadto do księgi wpisywana będzie wyłącznie wartość spisu.

Zmiany w zakresie dokumentacji i dowodów księgowych

✏️ Poprawianie błędów

Obecnie trzeba skreślić błędny zapis, wpisać nowy, podpisać i datować poprawkę.

🔹 Po zmianach:

-przy księdze papierowej nadal obowiązuje zasada skreślenia,

-przy księdze elektronicznej wystarczy wprowadzić nowy zapis — bez podpisu i daty.

🧾 Ewidencja środków trwałych i WNiP

Z rozporządzenia zniknie dotychczasowy przepis o ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych.

👉 Obowiązek ten pozostaje, ale będzie regulowany wyłącznie ustawą o PIT.

💰 Raporty fiskalne

Korekty danych z raportów dobowych lub okresowych, które nie trafiają do odrębnych ewidencji,

będzie się wykonywać na podstawie dowodu wewnętrznego – to nowość.

📍 Lokalizacja KPiR

Dotąd księga musiała znajdować się w miejscu prowadzenia działalności, siedzibie lub biurze rachunkowym.

⚠️ W nowym rozporządzeniu nie ma już takiego wymogu.

💻 KPiR w systemie IT

Znikają szczegółowe wymogi dotyczące prowadzenia KPiR w systemach teleinformatycznych (instrukcja, wydruki, wgląd).

🔹 Nowe przepisy są bardziej dostosowane do cyfrowej rzeczywistości.

Zmiany w księgowaniu przychodów

💰 Dotychczas:

-zapisy dotyczące sprzedaży są dokonywane jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym.

-podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży mogą dokonywać zapisów dotyczących przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca. Ewidencja sprzedaży jest obowiązkowa i prowadzona w miejscu wykonywania działalności tylko dla podatników, którzy powierzyli prowadzenie księgi biuru rachunkowemu, a nie prowadzą ewidencji na kasach rejestrujących.

-w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów lub danych wynikających z zestawienia w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

🆕 Od 2026 roku:

-zapisy z faktur i raportów fiskalnych można będzie wprowadzać do 20. dnia miesiąca po miesiącu uzyskania przychodu.

-2 sposoby dokonywania z zapisów z pozostałych dokumentów:

1️⃣ Na koniec dnia wystawia się dowód wewnętrzny z łączną kwotą sprzedaży za dany dzień.

2️⃣ do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży na podstawie zestawienia sprzedaży (ewidencji sprzedaży).

-obowiązek prowadzenia zestawienia sprzedaży nie dotyczy tylko podatników korzystających z kas rejestrujących (niezależnie od tego czy podatnik prowadzi księgę sam czy przez biuro rachunkowe).

Zmiany w księgowaniu kosztów (wydatków)

💸 do tej pory:

-materiały i towary wpisywane niezwłocznie po ich otrzymaniu,

-pozostałe wydatki – raz dziennie, po zakończeniu dnia.

🆕 Od 2026 r.:

-wszystkie wydatki będą ujmowane zgodnie z zasadami potrącania kosztów określonymi w ustawie o PIT (kasowa/memoriałowa),

-nie będzie można dokumentować zakupu materiałów pomocniczych z handlu detalicznego dowodem wewnętrznym.

Bądź na bieżąco

Add Comment

Decision Are A Professional Attorney & Lawyers Services Provider Institutions. Suitable For Law Firm, Injury Law, Traffic Ticket Attorney, Legacy And More.

Contact Info

+(002) 0121-2843-661
+(002) 0106-8710-594
Menouf City , El-Menoufia, Egypt.
Shibin El-Kom , El-Menoufia, Egypt.

Follow Us

Cart

Brak produktów w koszyku.