Koniec roku coraz bliżej… – jak prawidłowo sporządzić remanent końcowy?

Księgowość Szczecin

Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie KPiR powinni sporządzić remanent na koniec każdego roku podatkowego. To obowiązek, który wpływa na ustalenie dochodu w zeznaniu rocznym.

Kiedy jeszcze należy sporządzić renament?

♦️ na 1 stycznia,

♦️ na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,

♦️ w razie zmiany wspólnika,

♦️ w razie zmiany proporcji udziałów wspólników,

♦️ w razie likwidacji działalności.

⚖️ Obowiązek sporządzenia remanentu w terminach 31 grudnia i 1 stycznia nie oznacza, że czynność ta powinna zostać dokonana dwukrotnie. Spis dokonany na ostatni dzień roku podatkowego jest bowiem jednocześnie spisem na pierwszy dzień roku następnego i ma tę samą wartość.

Co podlega ujęciu w remanencie?

♦️ Towary handlowe – rzeczy przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

♦️ Materiały podstawowe – zużywane w produkcji i stające się częścią wyrobu (np. elementy montażowe, opakowania).

♦️ Materiały pomocnicze – używane w działalności, które oddają produktowi swoje właściwości, ale nie stanowią jego substancji.

♦️ Wyroby gotowe – zakończona produkcja i usługi.

♦️ Półwyroby – produkty w toku lub prace przed ukończeniem.

♦️Braki – wyroby niespełniające wymogów (lub towary uszkodzone w transporcie/magazynie).

♦️ Odpady – materiały, które utraciły całkowicie wartość użytkową.

⚖️ Brak towarów nie zwalnia z obowiązku sporządzenia spisu z natury – należy sporządzić remanent „0 zł” i przechowywać go w dokumentacji księgowej.

Ogólne zasady wyceny remanentu

♦️ Materiały i towary handlowe – wycena może być wyliczana według:

  • ceny zakupu (pomniejszonej o VAT i uwzględniającej rabaty),
  • ceny nabycia (cena zakupu + koszty uboczne (kolumna 11 KPiR) należałoby przyporządkować określonym towarom lub ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów (kolumna 10 KPiR),
  • cen rynkowych z dnia spisu, jeśli są niższe od ceny zakupu lub nabycia.

♦️ Półwyroby, wyroby gotowe, braki własnej produkcji – według kosztów wytworzenia (koszty bezpośrednie i pośrednie).

♦️ Odpady użytkowe – według wartości oszacowanej z uwzględnieniem przydatności do dalszego użytkowania.

Szczególne zasady wyceny remanentu

♦️spis dewiz – według cen zakupu z dnia spisu, nie wyższej niż kurs średni NBP,

♦️ zastawy – według wartości rynkowej,

♦️produkcja niezakończona (usługi/budownictwo) – wg kosztów wytworzenia, nie niższych od materiałów bezpośrednich,

♦️ produkcja zwierzęca – według cen rynkowych z dnia spisu, uwzględniając gatunek, grupę i wagę zwierząt.

⚖️ Wartość spisu z natury należy pomniejszyć o kwoty, o które podatnik musiał: zmniejszyć koszty lub zwiększyć przychody, w związku z płatnościami za fakturę ≥ 15 000 zł, jeżeli odbyły się:

♦️ bez rachunku płatniczego,

♦️ na rachunek spoza białej listy,

♦️ bez split payment mimo obowiązku.

Remanent a dochód z działalności gospodarczej

Dochód z działalności oblicza się jako różnicę między przychodami a kosztami ich uzyskania, z uwzględnieniem remanentu.

♦️Jeżeli remanent końcowy > remanent początkowego

zwiększa to dochód.

♦️ Jeżeli remanent końcowy < remanent początkowy

dochód zostaje o tę różnicę pomniejszony.

⚖️ Im większy stan towarów na koniec roku, tym wyższy dochód do opodatkowania. Sporządzony remanent również ma wpływ na wysokość składki zdrowotnej.

Nadwyżki lub niedobory

♦️Nadwyżka inwentaryzacyjna będzie przychodem z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia w naturze.

⚖️ Jeżeli podatnik zdecyduje o dalszej sprzedaży nadwyżki inwentaryzacyjnej, aby zapobiec kolejnemu przychodowi do opodatkowania, należy zastosować regułę określoną w art. 22 ust. 1d pkt 1 ustawy o PIT gdzie kosztem będzie wartość przychodu, jaką podatnik wykazał wcześniej z tytułu ujawnienia nadwyżki inwentaryzacyjnej.

♦️ Jeżeli natomiast w trakcie inwentaryzacji zostaną stwierdzone niedobory towarowe, możliwe jest ujęcie powstałych różnic w kosztach podatkowych.

⚖️ Niedobory niezawinione (zdarzenie losowe, kradzież potwierdzona)

➡ mogą być kosztem.

Niedobory wynikające ze złej organizacji pracy, tj. błędy ewidencji, zaniedbanie pracowników czy inne braki techniczne

➡ nie stanowią kosztu.

Ujęcie remanentu w KPiR

Remanent trzeba wpisać w KPiR – najczęściej w kolumnie 15, która jest kolumną „wolną” i nie zwiększa automatycznie kosztów.

Możliwe jest też ujęcie w kolumnie 10, ale wtedy trzeba pamiętać, aby nie doliczać tej kwoty do rocznego podsumowania kosztów.

W praktyce, przy księgowości elektronicznej, kolumna 15 jest najbezpieczniejsza, bo programy automatycznie sumują koszty w innych kolumnach.

Remanentu dla PIT nie składa się do urzędu skarbowego. Wystarczy, że: jest sporządzony, wyceniony, wpisany do ewidencji i przechowywany.

⚖️ Wyjątek: remanent likwidacyjny dla celów VAT – wtedy trzeba go złożyć w urzędzie (lub gdy urząd tego zażąda).

Bądź na bieżąco

Add Comment

Decision Are A Professional Attorney & Lawyers Services Provider Institutions. Suitable For Law Firm, Injury Law, Traffic Ticket Attorney, Legacy And More.

Contact Info

+(002) 0121-2843-661
+(002) 0106-8710-594
Menouf City , El-Menoufia, Egypt.
Shibin El-Kom , El-Menoufia, Egypt.

Follow Us

Cart

Brak produktów w koszyku.