Jednym z częściej wybieranych przez przedsiębiorców sposobów użytkowania samochodów w firmie jest leasing operacyjny. Mimo, że przedsiębiorca taki nie jest rzeczywistym właścicielem pojazdu, to ma obowiązek ponoszenia kosztów ewentualnej napraw w przypadku kolizji oraz z odpowiedzialności za utratę pojazdu w wyniku kradzieży. Warto więc przed podpisaniem umowy leasingu zapoznać się z przepisami dotyczącymi użytkowania takiego auta, jeżeli potrzebujesz pomocy w analizie przepisów związanych z leasingiem oraz/lub doradztwa w zakresie zawarcia korzystnej umowy leasingu zapraszamy na konsultacje z radcą prawnym Martą Tymoszuk-Lewandowską, konsultacje odbywają się stacjonarnie w siedzibie naszej Kancelarii w Szczecinie
Pakiet ubezpieczeń
Ubezpieczenie auta w leasingu można kupić samodzielnie lub za pośrednictwem firmy leasingowej. Firmy, które udzielają leasingu z reguły oferują konkretną ofertę ubezpieczenia auta. Dla użytkownika pojazdu może to oznaczać niewielki wybór i spory wydatek. Pakiet ubezpieczeń obejmuje obowiązkowe ubezpieczenie OC oraz AC warto również dodatkowo wykupić: GAP (ubezpieczenie wartości auta), NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków).
Szkoda częściowa a szkoda całkowita
Szkoda częściowa oznacza stan pojazdu po kolizji, który wskazuje realne uzasadnienie ekonomiczne co do jego naprawy, ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w wysokości odpowiadającej kosztom naprawy samochodu. Szkodą częściową może być kolizja lub wypadek drogowy. Jeśli natomiast w wyniku kolizji lub wypadku koszty naprawy przewyższą wartość samochodu, lub jeżeli pojazd zostanie skradziony wówczas zakład ubezpieczeń sklasyfikuje taką szkodę jako szkodę całkowitą i wówczas dochodzi do wygaśnięcia umowy leasing.
Poszkodowanym jest leasingobiorca, a nie leasingodawca (szkoda częściowa)
Gdy faktura za naprawę uszkodzonego pojazdu została wystawiona bezpośrednio na użytkownika pojazdu powinien być postrzegany jako strona poszkodowana. W konsekwencji odmowa dopłaty przez zakład ubezpieczeń VAT od faktury za naprawę samochodu powoduje, że wypłacone odszkodowanie nie pokryje w pełni poniesionej straty. Tak twierdzi rzecznik finansowy, podobne stanowisko do rzecznika finansowego przeważnie zajmują sądy powszechne, np. Sąd Okręgowy w Szczecinie (sygn. akt: VIII Ga 205/14), wskazując, że jeżeli to korzystający zobowiązany był przyjąć na siebie ciężar związany z rozliczeniem szkody częściowej w pojeździe, to „wobec powyższego nie ulega wątpliwości, że to (…) korzystający w umowie leasingu, a nie finansujący, zobowiązany był do poniesienia kosztów naprawy przedmiotu leasingu, a tym samym nie można przyjąć, aby nie mógł dochodzić ich poniesienia, czy też zwrotu od podmiotu, który obowiązany jest do naprawienia szkody na podstawie art. 822 k.c.”.
Wygaśnięcie umowy (szkoda całkowita)
W przypadku utracenia przedmiotu leasingu z powodu okoliczności, za które leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności, umowa wygasa. W tym przypadku leasingodawca może żądać od leasingobiorcy zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie a niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie leasingodawca uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i wygaśnięcia umowy leasingu oraz z tytułu ubezpieczenia rzeczy, a także naprawienia szkody.
Jeżeli potrzebujesz porady prawnej w związku z uszkodzeniem samochodu w leasingu zapraszamy na konsultacje z radcą prawnym i doradcą podatkowym Martą Tymoszuk-Lewandowską. Nasza Kancelaria chętnie pomoże ci również dokonywać bieżących rozliczeń oraz obsługi kadrowo/płacowej, ponieważ działamy także jako profesjonalne biuro rachunkowe. Konsultacje odbywają się stacjonarnie w siedzibie naszej Kancelarii w Szczecinie, jest też możliwość umówienia konsultacji online. Zapraszamy do korzystania z formularza kontaktowego znajdującego się na naszej stronie!